Rosenberg Jenő

Egy veszprémi ház és lakói

2023. március
A családok és az épületek története összekapcsolódik, hiszen egy-egy famíliát térben és időben pró bálunk megismerni, amikor történetüket kutatjuk. Nemcsak a nemzedékek egymásra következé sét figyeljük, de azt is, hol éltek, s hogy éltek. Ehhez hozzátartozik ingatlanjaik (házuk, lakásuk, telkük, földjük, birtokuk, nyaralójuk) és az életútjukon fontos szerepet játszó épületek története, -- adatai, elhelyezkedésük. Szerencsés esetben még ezek szerkezetét is ismerjük, vagy akár még ma is áll a szóban forgó épület. Nem öncélú ez a kíváncsiság, hiszen a család társadalmi, anyagi helyzetét is tükrözi a hely, ahol éltek. Levéltári kutatásaink során a település mindenkori vezetőtestületének, tanácsának iratai mellett a mérnöki hivatal iratai, különösen az építési tervek nyújtanak sok információt, de az említetteken túl értékesek az ingatlan- és lakcím-nyilvántartások. A képi források szintén kiegészítői lehetnek kutatásunknak. A különböző épületeket ábrázoló képek, akár eseményfotók, vagy az idegenforgalom számára készült képeslapok mutathatják az emberi életút egyes állomásainak helyszíneit (lakóhely, iskola, egyesületi helyiség, templom, kaszárnya). A digitalizálás előrehaladásával ezek közül számos kép a világhálón is hozzáférhető. Mit mesél ez a szép, Kós Károly stílusában épült szecessziós ház Veszprémben az Óváros tér 1. szám alatt, amely száz éve fogadja a térre érkezőket? Építése összefügg azzal a nagy térrendezéssel, amikor majdnem két és félszeresére nőtt ennek az egykori piactérnek a területe. Az építtető tulajdonos és a benne lakó család története is ismert.
A tartalom megtekintéséhez be kell jelentkeznie. Kérjük . Még nem előfizető? Csatlakozzon hozzánk!
Családfa Kiadó logó

További

További cikkek:

A komáromi szekeresgazdák

A komáromi szekeresgazdák

A szekeres gazda kifejezés a régiségben nem a foglalkozás megjelölésére szolgált, hanem többnyire a maga földjén gazdálkodó, módosabb paraszti életmódot folytató rétegre vonatkozott. Komáromi viszonylatban azonban egy városban élő társadalmi réteget neveztek így: a nagyobb földbirtokkal rendelkezőket telkes gazdáknak, míg a kevesebb mint öt katasztrális hold földdel rendelkezőket, vagy más foglalkozást űzőket szekeresgazdáknak nevezték. A köznyelv általánosítva a városban élő nemesek endogám csoportját is egyszerűen szekeresgazdáknak nevezte. A komáromi szekeresgazdák első említése az 1720-as évekből származik, elkülönült közösségként azonban csak az 1750–60-es évektől tekinthetünk rájuk. A szekeresgazda családok többsége ugyanis nemességgel rendelkezett, bár akadt rá példa, hogy hűséges munkásukat, szolgálójukat is „maguk közé emelték” és a családi örökségbe, illetve a gazdák által kiállított komáromi bandériumba is bevették. Ennek következtében beszélhetünk egy rétegből adódó asszimilációs erőről is. Mindezek után feltehetjük a kérdést, kit is tekinthetünk komáromi szekeresgazdának? Egyszerűen megfogalmazva azt a személyt, aki a gazdák díszviseletét használta, illetve a komáromi városi – másnéven gazda – bandérium felvonulásaiban részt vett.

bővebben
„A magyar nábob háza” Kótaj községben

„A magyar nábob háza” Kótaj községben

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Kótaj község északi részén, a Bánomvára nevű településrészen található az egyik legszebb és egyben legtitokzatosabb kiskastély. A szakirodalom hivatalosan Ibrányi–Fráter-kúriaként tartja számon, a népnyelv azonban egyszerűen csak „Piller-kastély”-nak nevezi. Természetesen mind a két elnevezés helyes, hiszen az épületnek az elmúlt két évszázadban több tulajdonosa is volt: az Ibrányi, Groák, Hatzel, Körmendy, Mandel, Fráter, Jármy, Tahy és Piller családok.

bővebben
Betyárok családfája

Betyárok családfája

Angyal Bandi, az úri betyár
Angyal Bandi legendája több mint két évszázada foglalkoztatja a betyárvilág szerelmeseit. Az első betyárlegény, az úri világgal is dacoló romantikus „hős” személyéről és családjáról tengernyi szép- és szakirodalmi mű lelhető fel, ennek ellenére származásával, családi körülményeivel és még inkább utódaival kapcsolatban annál több a bizonytalanság. Írásunkban az úri betyár családját mutatjuk be, de nem kerüljük meg azt a kérdést sem, hogy élhetnek-e még közöttünk Angyal Bandi ivadékai, valóban voltak-e törvénytelen gyermekei?

bővebben